Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
24.6.2023, Milan Šurkala, aktualita
Bezdrátové nabíjení vypadá být dost slibným způsobem, jak by se v budoucnu mohly nabíjet elektromobily. Společnost Tesla proto vyslovila záměr koupit německou společnost Wiferion, která se jím zabývá.
xls (63) | 26.6.20238:47
Další totální nesmysl. Vypadá to cool, účinnost úplně v pr**li.
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4972) | 26.6.20239:52
88­-93 % je málo?
Odpovědět1  0
Simik (358) | 26.6.202311:24
Opravdu ta účinnost je vyzkoušena u desitek kW? V článku není zmíněn výkon kterým v současné době nabíjejí a při kterém je této účinnosti dosaženo.

90% účinnost znamená, že 10% nákladů na výrobu elektřiny bylo zbytečné. Je nutné mít o 10% víc ­"elektráren­". Srovnejte to s hysterii kolem CO2 ­(nejen­) u aut.. Najednou nikomu nebudou vadit 10% ztráty?
Jsem ochoten věřit, že ne, některé CO2 jsou holt lepší než jiné. Nejde totiž o přírodu, ale o ideologii.
Odpovědět0  1
Deluxa (225) | 26.6.202312:22
Mal si mu to napisat trosku zrozumitelnejsie....cim viac do toho tlacis energie na nabijanie tym vacsie su straty. Vacsie ako cez kabel samozrejme.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4972) | 26.6.202312:25
"Najednou nikomu nebudou vadit 10% ztráty? ­"

Ale vždyť při běžném nabíjení máte ztráty podobné, tam nemáte 10 % navíc ­(WiTricity hovoří o 88­-93% účinnosti, drát ji o moc vyšší nemá, ve videu v článku byl bezdrát dokonce efektivnější než drát­). A to raději ani nepřipomínám, jaké ztráty má např. spalovací motor.

"Opravdu ta účinnost je vyzkoušena u desitek kW?­"

Prozatím je to bezdrátové nabíjení při parkování, tam nepotřebujete desítky kW. Maximem u WiTricity je 11 kW. Pro zajímavost, v laboratořích ORNL má při 120 kW a 15cm mezeře účinnost přenosu 97 % ­(ony se u aut obvykle používají např. jiné frekvence, při kterých je bezdrátové nabíjení účinnější než např. u telefonů)
Odpovědět1  0
Budman (261) | 26.6.202313:52
Argumentovat videem, kde sami protagonisté neustále mudrují nad tím, že vlastně neví proč naměřili, to co naměřili, je dosti úsměvné :­-­)

Tady je docela pěkný a přesný test nabíjení elektromobilu běžný způsobem a výkonem a změřená celková účinnost byla lehce nad 96%, takže v případě bezdrátu to znamená, že se vyhodí zbytečně NAVÍC do luftu 3­-8% energie... z pohledu daně za pohodlí to beru, z pohledu tlačení BEV jako ekologické alternativy dopravy moc ne.

https:­/­/www.autonabijecka.cz­/ztraty­-pri­-nabijeni­-elektromobilu­/

A ztráty spalováku sem netahejte, tady je řeč o doplňování energie, ne o provozu
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4972) | 26.6.202314:42
"změřená celková účinnost byla lehce nad 96%­"

Dobře, budu si pamatovat číslo 96% u drátu, až někdo zase bude tvrdit, jak je účinnost nabíjení 70­-80 %. Zajímavé, že najednou se vysoká účinnost u nabíjení tak náramně hodí. Já bych tedy s obecným číslem pro drát šel níže.

"se vyhodí zbytečně NAVÍC do luftu 3​­-8% energie­"

Což bohužel platí pro tuto jednu nabíječku, ne obecně.

"A ztráty spalováku sem netahejte, tady je řeč o doplňování energie, ne o provozu ­"

No to sice máte pravdu, že jde o řeč o doplňování energie, ale výsledek je tvořen všemi ztrátami v systému. Jde mi o to, že Vám tady vadí 3­-8 % navíc a děláte z toho byť ne ekologickou pohromu, ale 60­-75 % vyhazování energie u spalováku na jiném místě... se najednou zametá pod koberec. U elektra budete zmiňovat každé sebemenší procento ztrát...

Co mně třeba přijde jako výrazná ztráta, je ukládat tu energii do vodíku a pak na to jezdit, kde ztratíte tak 60­-70 % energie. To je problém. Nebo to rvát přes syntetická paliva, kde se ztratí 85­-90 %. Ale pár jednotek procent ­(a to kdo ví jestli­)... Jestli kvůli syntetickým palivům budeme muset postavit 10krát ­(+1000%­) nebo kvůli vodíku 2,5­-3krát ­(+150­-200%­) nových elektráren beru jako podstatně větší problém, než, když to bude +3­-8% kvůli bezdrátu.
Odpovědět1  0
Simik (358) | 27.6.20236:56
OK. O účinnosti jakého procesu tedy je řeč? Bral jsem to tak, že je to rozdíl oproti drátu, protože jinak jedno číslo bez souvislostí je takové ... k ničemu.

Pokud chcete argumentovat­(proč u diskuze bezdrát vs drát?­) účinností spalovacího motoru, tak musíte i řešit tepelné elektrárny. Stejný princip převodu energie přes tepelný motor. V jednom případě jde ­(ta energie­) do drátu a ztráty zapomenuty a ve druhé jsou započítávány. To je zvláštní přístup...

"Prozatím je to bezdrátové nabíjení při parkování, tam nepotřebujete desítky kW.­"
Jak jinak chcete během návštěvy úřadu nebo obchodu nabít auto na stovky kilometrů?

Na jakých frekvencích to tedy běží? Nejlépe konkrétně na jaké frekvenci se vyzáří těch 3,6 kW?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 27.6.20238:34
"O účinnosti jakého procesu tedy je řeč?­"

Grid­-to­-battery

"musíte i řešit tepelné elektrárny­"

Nejen v tepelných elektrárnách se vyrábí elektřina. Pozor na to, co se tu snažím říci. Jde mi o to, že tu děláme šíleného strašáka z pár jednotek procent v případě, kdy u spalovacích motorů ­(ale i třeba skladování elektřiny přes vodík nebo syntetická paliva, která mají být údajně lepším řešením­) máme postupy, kde ztrácíme klidně i nadpoloviční většinu energie a tváříme se, jako by nechumelilo. Každá ztráta je špatná, ale dělat humbuk z malých čísel, kdy vlastně ani pořádně nevíme, které řešení je horší...

Bezdráty: 88­-93%, 90­-96%, 92­-94%, 90­-93%, 85%, 95%, 88­-95%, 94%, 92%

Drát: 83­-94%, 94­-96%, 88­-95%

Když se dívám na všechna čísla, u obou vychází průměr na cca 91­-92 %. U bezdrátu závisí na zarovnání, což jsou pak ty rozsahy. I 15 cm vedle Vám tu účinnost sníží jen o jednotky procent, ne desítky. Je tu ale hodně různých řešení a každé to má jinak.

"Jak jinak chcete během návštěvy úřadu nebo obchodu nabít auto na stovky kilometrů?­"

Cituji ­"může ho mít nabité na další desítky ­(a někdy i stovky­) kilometrů.­" Hovořím o desítkách km. Stovky km jsou v závorce, které platí ­"někdy­". Třeba, když to nebude 11kW, ale 22kW systém a budete třeba nakupovat 1,5 hodiny. Běžným systémem i s pouhými 11 kW a třeba půlhodinovým stáním máte cca 5 kWh, což máte 30 km k dobru. Není přece nutné u zastavení na každém rohu nabít stovky kilometrů. Vždyť je ani neujedete.

A mimochodem, ta účinnost klesá u nižších výkonů. Třeba když to zkoušeli na RAV4, kterou tím vybavili, u 3,6kW byli na 88­-91 %, ale u 11kW už na 94­-95 % a u 20kW na 95 %

"Na jakých frekvencích to tedy běží? ­"

Obvykle okolo 85 kHz ­(je však pravdou, že i na tom dokáže běžet Qi­)
Odpovědět0  0
Simik (358) | 27.6.202311:47
Vy tomu asi opravdu věříte co?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 27.6.202312:51
Můžu přidat další test https:­/­/www.e­-motec.net­/wpt­-wireless­-charging­-technology

18metrový elektrobus, bezdrátově 60 kW, rychlosti do 50 km­/h a nabíjelo se to s 90% efektivitou. BMW i3, stejná vnitřní elektronika, při nabíjení přes drátové CCS dosáhli 94% účinnosti, před bezdrát se ta auta nabíjela s 92% účinností.
Odpovědět0  0
ozana (100) | 30.6.202310:09
Další totálně nesmyslný koment.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.